martes, 13 de noviembre de 2012

DEIÀ-MULETA (PEL CAMÍ DE CASTELLÓ).

(Aquesta excursió ja la varem fer el 19 de Novembre de 2011 clicau aquí, però havia un parell de companys que no varen poder venir i hem tornat a fer-la). La crónica es "d'Embat".

Avui sí que hi érem tots, be, tots, tots, no, en faltaven tres, un per compromisos socials i dos per estar convalescents, als qui desitgem una ràpida milloria.

Ens trobarem a la estació intermodal per agafar el bus cap a Deià, gairebé l'omplirem, érem nou i encara en faltaven dos, un que esperava el bus a la parada de s'Esgleieta i un altre que sempre ve en el seu cotxe per motius d'al·lèrgia.

El xofer del bus va ser tan amable de deixar-nos baixar just al principi del camí de Castelló, punt de partida de la nostra ruta. L'antic camí de Castelló per on avui caminarem era la principal via de comunicació entre Deià i Sóller abans de fer l'actual carretera

El primer tram passa per un grapat de cases, és curt però molt dur, dur perquè ens agafa en fred, està asfaltat i el desnivell és considerable. En poc temps el camí entra en zona de pinar, conserva part de l'antic trispol empedrat i salva la pendent amb irregulars esglaons de pedra, més endavant trobam les primeres marjades amb velles oliveres, ara el camí ja és més suau i ample, ens porta vora les antigues cases de Son Coll datades del s. XIII.

Un poc més endavant trobam una desviació cap a la font de Les Mentides, anomenada així per mor de les disputes per l'aigua entre els veïns de Son Coll i Llucalcari.

Ja son més de les 11 h. quan arribam a l'era de batre de Son Mico i ens hi aturam a berenar, les cases de l'alqueria de Castelló, documentades l',any 1588 tenen una gran façana dividida en dos cossos que corresponen a la divisió en dues propietats, Son Mico a la dreta i Can Prohom a l'esquerra, destaquen a les dues cases sengles portals forans de pedra amb volta de mig punt.

A partir d'aquest lloc, el camí va baixant i hem de girar a l'esquerra voltant l'antiga capella de Castelló, que data del s. XVII, bastida per a la veneració de Nostra Senyora del Rosari i que avui es troba en un lamentable estat de ruïna, i és aquí on es pot decidir si baixar cap a Sóller pel camí del Rost o seguir en direcció al refugi de Muleta.

El nostre destí d'avui és el refugi de Muleta al port de Sóller i cap allà que anam, l'antic empedrat del camí està bastat deteriorat i fa mal caminar, més avall, davant les cases de Son Sales hem de caminar uns metres per la carretera de Deià a Sóller que seguim amb molta prudència per, un poc després, prendre un desviament a mà dreta en direcció als Bens d'Avall, ara ja tornam a pujar cap a Muleta Gran, ja falta poc, el camí és més còmode i va baixant suaument, ja es veu la blanca torre del far, passam prop d'un vell aljub i passant un darrer portell de fusta arribam finalment al refugi.

El refugi està just a la vora del far, la vista sobre el port de Sóller és senzillament espectacular, el dia assolellat i la mar en calma ens ofereixen tota la gamma del blau transmetent pau i tranquil·litat, les instal·lacions del refugi son francament bones i funcionals, el personal contractat pel Consell és simpàtic i eficient, seria una llàstima que fossin certs els rumors de privatització de tota la xarxa de refugis de la ruta de la Pedra en Sec, de ser així i vist el que hem vist en aquests casos, hi perdríem molt.

Al refugi ja ens hi espera el company al·lèrgic, vestit de carrer i amb sabates de ciutat, no ens ha sortit a camí com ens havia dit, avui però té un motiu.

Tot esperant el dinar, hem pres l'aperitiu a la terrassa, mirant la mar blava i el blanc far, al nostres peus com una copinya, el port (una llàstima l'impacte sobre els penya-segats del port d'aquell hotel de nom impronunciable que ha exhaurit les estrelles del luxe)

Ara ja som a taula, avui hi ha macarrons i pollastre rostit, això sí que és un luxe a un refugi de la ruta de la Pedra en Sec!, ens ho hem acabat tot com a bons al·lots i hem fet una alegre sobretaula, cafès i herbes, res de beneitures.

La baixada cap al port es una passejada, quan hi som l'automobilista al·lèrgic i un altre que s'hi ha afegit han partit cap a ciutat, la resta a cercar el bus que els retornarà al punt de partida.

Un camí bell i fàcil, un dinar de germanor que tanca una bona jornada, això és un gust, fins a la propera.

(Fotos den "Trigo" i Miquel Barceló).