domingo, 16 de septiembre de 2012

LA ESPANYA INCORPORADA I ASSIMILADA DEL SEGLE XIX.



El Llibre “Cartografia hipano-científica o sea Los mapas españoles, en que se representa a España bajo todas sus diferentes fases” de l’any 1857 (que el podeu trobar a la Biblioteca Digital de la Comunitat de Madrid -pàgina 328-), fa una separació molt clara del antics territoris de la Corona d’Aragó (Aragó, Catalunya, Valencia i Balears als que anomena la “España Incorporada i Asimilada”), dels altres territoris espanyols i diu que aquesta "Espanya",  “comprende las 11 provincias de la Corona de Aragón, todavía diferentes en el modo de contribuir y en algunos puntos del derecho privado”. Aquest mapa està contingut dins l’apartat de Geografía Hispano Política.

 
El llibre el va escriure Francisco Jorge Torres de Villegas i va ser publicat a Madrid a l’any 1851 i 1857 (2ª edició). Es una obra extensa (2 volums, el primer de 471 pàgines i el segon de 379) que inclou 25 mapes del mon, Europa i Espanya, referents als aspectes geogràfics e històrics del segle XIX.
Transcrivim a continuació l’apartat 7º, que com podeu comprovar, divideix Espanya en 4 seccións segons el seu régim especial:

                                                      ________________________


1 comentario:

  1. No se puede ser más demagogo. En primer lugar, es léxico del siglo XIX, muy diferente al actual y con connotaciones distintas. En segundo lugar, leyendo detenidamente las letras en pequeño de todos los territorios y yéndose un poco atrás en la Historia, concretamente a principios del siglo XVIII con los Decretos de Nueva Planta, se deduce que se refiere a una España incorporada o asimilada a las leyes de Castilla. En tercer lugar, es un mapa de carácter JURÍDICO, es decir, desde el punto de vista del DERECHO, no de la POLÍTICA. Porque vamos, no hay más que remitirse a la Historia una vez más para darse cuenta de que la Corona de Aragón no fue asimilada por España, principalmente porque gracias a la unión de Aragón y Castilla surgió España.

    ResponderEliminar