miércoles, 20 de enero de 2016

PUIG DE GALATZÓ (per Puigpunyent).

(Crònica: Vicenç Trias) Per pujar al Galatzó (1.027 metres) es pot fer desde Estellencs (més fàcil) o Puigpunyent (mes curta) i no més es necessita una cosa: decisió i avui hem decidit fer el cim partint de Puigpunyent (8,500 quilòmetres).

Fa un dia ventós, assolellat amb molts de niguls i amb una participació del 50% del grup hem partit cap Puigpunyent per agafar la carretera amb direcció a la Reserva del Galatzó.

Una vegada arribat a la reserva, encara se pot pujar més amunt amb el cotxe, si be, ho has de fer amb molta cura per la gran quantitat de sots. Però et permet gairebé arribar amb el cotxe fins la Font des Pi. Es una carretera amb un fort rost i convé fer el que se pugui motoritzat.

Una vegada aparcat el cotxe devora Sa Font des Pi, a les 10 h. arrenquem d’una altura d’uns 400 metres començan la pujada dels 600 metres que ens falta per un espés alzinar, primer per una torrentera i després per una sendera amb una forta pendent que te’n porta devora  una torre de vigilància contra incendis.

Just devora Sa Torre berenam al Sol, com les sargantanes, i a sotavent, ja que el vent bufaba cada vegada més fort a mesura que preníem altura.

Seguint la sendera arriba un moment que t’has de desviar a la dreta per anar cap es penyal des Bisbe que ja apareix vigilant devora la muntanya.

Cap allà hem anat cercant el Nord de la Muntanya seguint la sendera que es troba ben definida i que cada vegada més es va estrenyent sient més agresta. Cal dir que l’excursió no te pèrdua per lo trepitjat que està la ruta i perque està molt bé indicada i fitada.

En passar per la penya del “Bisbe” viem a dos valents escaladors grimpant i col·locant una via per accedir al cim.

Esperam un  poc per veure’ls com pugen fins coronar la penya i fa por veure-ls allà dalt sense vertigen. Uns valents esportistes.

Continuam la nostra ruta fins arribar a l’encreuament de camins: cap el cim o cap Estellencs.

Amb les vistes que s’albiren desde aquest lloc, es el moment de fer una petita pausa per contemplar-les: el mar, els niguls i els colors verds, grisos, vermellosos i blaus que ens proporciona el fort vent al crear clarianes i ombres es una gaudida.

Tenim el cim prop però sabem que ara es quan la marxa es fa mes dura.  El vent  no ens ajuda gaire en absolut però anem pujant fins arribar a l’estret pas de pedres on mans, peus i culs han estat els protagonistes fins coronar el cim.

Devora l’índex geodèsic que separa les finques de Son Fortuny (Estellencs) Son Nét (Puigpunyent) i Galatzó (Calvià) si que bufava el vent de bon de veres.

Encara així i tot hem estat una estona contemplant pràcticament tota l’illa amb els niguls que reforçaven la profunditat.

La Mola del Ram, Planícia, La Moleta Rassa, la Mola del Port d’Andratx, l’Esclop, la Serra dels Pinotells, els pobles d’Estellencs, Galilea, Puigpunyent, Es Capdellà, Calvià, Palma...) Unes vistes fantàstiques.

El retorn pel mateix camí ha estat una mica més complicat i lent fins que hem trobat un lloc assolellat i al resguard del vent per dinar i fer una mini tertúlia amb temes que van sortint de política, l’església, el fútbol i alguna que altra malaltia.

Al passar per davall del “Bisbe” hem conversat i felicitat als dos escaladors que ja havien descendit de la penya i cansats i amb ganes de arribar, hem continuat el nostre camí fins al cotxe que teníem aparcat.

Un altra recés a un café del poble i cap a casa amb la satisfacció
d’haver  fet una excursió clàssica de la Serra de Tramuntana: El cim del Puig de Galatzó i fent nostra la frase que empra sempre uns dels companys: sense “cap problema”, a Déu gràcies.

Salut per a tots!.
                (Fotografies: Miquel Barceló, Vicenç Trias i meves)