domingo, 31 de mayo de 2015

CALA D’EGOS.

Una de les cales verges que ens faltava visitar era Cala d’Egos d’Andratx. Es una excursió que permet moltes variants, seient la més curta, una de uns 30 minuts de caminada que ara comentarem, encara que noltros com teníem caminera, hem fet una volta de 10 quilòmetres.

L’excursió comença al Port d’Andratx, a on hem arribat amb un parell de cotxes. Bordejant el Port per l’Avinguda Gabriel Roca Garcías, hem girat a la dreta pel Carrer Aldea Blanca fins arribar a una bifurcació que senyala a l’esquerra, cap l’hotel Mon Port, i a la dreta, el carrer Cala d’Egos.  Per aquí hem deixat el cotxes i seguint aquest carrer hem passat un ample portell a on comença un camí, també asfaltat, pintat de grog.

Si se vol fer l’excursió curta, se pot pujar amb el cotxe per aquest camí que, amb un tirany i corbes considerables, te portarà fins d’alt d’aquest vesant de la muntanya, on hi ha una petita explanada per deixar els cotxes, per després continuar durant un parell de minuts a peu per pel mateix camí, però ara sense asfalt, fins arribar al cim.

Una vegada a d’alt, ens adonem que l’altura que hem pujat es considerable i les vistes cap el mar son molt maques.

Et trobes dos camins: un cap a l’esquerra que es el que davalla cap a la Cala, primer per una pista i després per una sendera que va bordejant el mar fins arribar a la Cala (que es por on pujarem noltros després), i altre cap a la dreta que puja encara més i es el camí que porta a S’Arracó, que es el que hem enfilat noltros.

Cal dir, que la pujada a peu des de el Port se fa feixuga, tant si camines per la pista asfaltada, com si fas les dreceres que hi ha a través del bosc de pins, unes dreceres molt ben definides i trepitjades que t’estalvien metres de recorregut, però que te foten les frontisses dels genolls...a  gust del consumidor. Noltros hem pujat per les dreceres, uns 30 minuts de forta pujada.

A d’alt de tot estan fent un xalet grandiós a la muntanya, amb grues, excavadores, vibradores, etc. etc. amb un renou que es sent fins al Port, desgavell ja clàssic, per desgracia, que permet l’Ajuntament d’Andratx.

Volíem berenar, però el soroll d’aquestes obres ens ha fet caminar uns minuts mes fins que l’hem deixat de sentir. En el camí, baix una ombra de pins, el Degà ens ha permet treure els tapins per berenar.

Els que ja estàven mix esclafats per la pujada, veien que cada vegada ens allunàvem més del mar seguint aquest llaaaarg camí, però els ha animat quan uns foranes han passat devora noltros i ens ha dit que més endavant trobaríem una bifurcació a l’esquerra que davalla cap a la Cala...¡Al·leluia!.

Ara teníem el mar molt lluny i des de allà dalt veiem el camí que anava davallant serpentejant cap a Cala d’Egos, però no trobàvem la bifurcació que ens havien dit per on poder davallar. Ala fi, qualcú ha dit que menys xerrar i mirar i havíem de continuar caminant fins que trobéssim la davallada...

Havíem caminat més de mitja hora per aquell camí que condueix a S’Arracó quan, a la fi,  hem vist la desviació que cercavem, un camí que amb fort tirany s’anava per avall i que estava tancat amb una filera de pedres. Uns estrangers que pujàvem ens deien que per anar a S’Arracó teníem que continuar per l’altre camí, perque aquest no conduia a lloc, i s’han quedat sorpresos quan els hem dit que precisament era allà a on anàvem noltros.

La davallada per aquest camí fins a la cala, per on solen davallar excursioners amb “squats”, s’ha fet llarga. 8 quilòmetres portàvem ja recorreguts quan hem arribat devora la mar.

Cala d’Egos es una Cala verge de pedretes polides. No hi ha sorra ni tampoc cap lloc a on te puguis protegir del Sol.

L’aigua transparent ens ha permet mirar a veure si havia grumes.  No hi havia i el capfico ha estat un verdader plaer.

L’aigua, encara fresqueta, ha servit per recuperar-nos de la caminada i de la solejada, perque el Sol pitjava de von de veres.

Cadascú ha procurat cercar un poquet d’ombra a on ha pogut  i allà hem estat contemplant aquell magnífic indret durant una bona estona.

Un enorme iot estava fondejat al front de la cala, mentre alguns dels seus tripulants voltaven amb una llanxa i se llançaven a l’aigua.

“Això es vida i lo demés es cuento”, a dit un de noltros. I es vera.

Mes tard, quan ens anàvem, ha vingut la clàssica “golondrina” carregada de gent...

Per dinar hem cercat una bona ombra just al torrent que desemboca a la cala, a on feia un estar de reis pel airet que bufaba. Allà hem tret el que cadascú portava a la motxilla i mentre menjaven, com no podia faltar, hem tret a col·lació el resultat de les darreres eleccions. Encara que la majoria sempre solem estar d’acord, sempre hi ha qualcú que discrepa, el que fa que les converses siguin molt fructuoses i a vegades fins acalorides. Aixi intentam arreglar el mon.

Just allà devora comença la sendera que, bordejant el penya-segat, ens portarà de nou fins d’alt de la muntanya, allà a on estant fent el xalet.

Al principi el tirany es fort, però les vistes que s’albiren te fa aturar-te cada moment per gaudir  de elles i treure fotografies.

Però el darrer tram ha estat el mes pesat, perque el grup s’ha estimat més agafar un camí que tirava per amunt del pinar per considerar que seria més curt, en lloc que anar per altra camí a l’esquerra que es trobava fitat i que te portava al mateix lloc però caminant pel vesant tira, tira. Que hem de fer!.

Una vegada a d’alt, tots han volgut davallar per les dreceres menys un, que s’ha estimat més fer-ho pel camí asfaltat per contemplar les vistes del Port d'Andratx.

Una vegada en el cotxes hem acordat anar a prendre els cafetets i gin tònics al Port, en una terrasseta devora el mar. Allà estàvem asseguts gaudint del panorama fins que “Speedy González”, un compañy al que sempre li entra la frissor, ens ha fet aixecar de cop i partir cap a Palma.

Una excursió molt maca de 10,200 quilòmetres, que se pot fer molt més curta com hem dit, i també molt més llarga si parteixes de Sant Elm, per exemple.

Salut!.

(Fotografies: Miquel Barceló, "Trigo", Xim Fuster i meves, que poden ser utilitzades per qualsevol usuari)